Ukens utgave

Din favoritt?

Forfatter Huitfeldt

Det spørs om det var så lurt av Anniken Huitfeldt å si ja til å skrive en hyllestbok om Gro for barn. Men når Siv Jensen og Frp vil aksjonere for å hindre at boken skal kjøpes inn til bibliotekene, bommer de totalt, skriver redaktør Magne Lerø.

Magne Lerø — 19.01.2010 09:28

Det er utmerket at politikere skriver bøker, enten det er en røverroman fra det politiske liv, som Åslaug Haga har begått, eller man fester sine tanker om de store utenrikspolitiske spørsmål til papiret, slik Jonas Gahr Støre har gjort. Nå har landet fått en kulturminister som også kan titulere seg som forfatter. Anniken Huitfeldts bok «Fortellingen om Gro Harlem Brundtland», utgitt på Kagge forlag, er i disse dager ute i bokhandelen. Huitfeldt får ingen inntekter av boksalget. Forfatterinntektene går til vaksiner av barn i fattige land.

Statsråder har mye å gjøre, men dette har altså Huitfeldt funnet å kunne prioritere. En statsråd har ikke noen regulert arbeidstid, og alle jobber garantert flere timer enn normal arbeidsuke. Når hun har sagt ja til å bruke tid på dette, kan det være fordi hun har lyst. Når statsråder skriver bøker om tidligere statsministre, kan vi ikke annet enn å se på det som et politisk prosjekt. Det er en av Gros politiske døtre som er forfatter. Gro har mange politiske døtre som kunne ha skrevet. Det er også mange kvinner med langt større skriveerfaring enn Huitfeldt som kunne påtatt seg å skrive «boken og Gro» i serien til Kagge forlag. Men Huitfeldt er den utvalgte. Hun har regnet med å få en politisk gevinst av det.

Kagge forlag har med Huitfeldt sikret seg en kommersiell gevinst. Det går ikke upåaktet hen at en statsråd, enten det er en barne- og likestillingsminister eller en kulturminister som er forfatter. Det smaker litt statsfinansiert hyllest og fremming av likestillingens glade budskap av prosjektet. Huitfeldt må da også finne seg i å få spørsmålet fra Aftenposten om det ikke blir «litt Kim Il Sung-preg over boken».

Nå har Frp våknet.

– Politiske barnebøker er noe helt nytt i Norge. Barn må få slippe politiske propaganda, sier kulturpolitisk talsmann Ib Thomsen til Dagbladet.

Vi har ikke lest boka. Ikke Thomsen heller, men han mener å kunne slå fast at «hun hyller Gro som den store lederen».

Partileder Siv Jensen sier hun reagerer sterkt på at «Huitfeldt bruker denne boka på å promotere noe politisk og påvirke barns holdninger.»

– Det blir helt feil at skattebetalerne skal ta regningen, sier Jensen. Hvilken regning? Jo, vi har en ordning der staten betaler for innkjøp av 1000 bøker til bibliotekene, den såkalte innkjøpsordningen.

Nå vil Ib Thomsen ta et initiativ for å forsikre seg om at denne boken ikke blir kjøpt inn, for det vil «være helt galt om staten er med å støtte opp om politisk agitasjon mot barn», som han sier. Han er klar over at det er Norsk Kulturråd som avgjør om en bok skal kjøpes inn eller ikke.

– Det kan hende de ikke tør noe annet enn å kjøpe inn boka, når det er en statsråd som står bak, sier han.

Ib Hansen kan slappe litt av. Jonas Gahr Støres bok «Å gjøre en forskjell» ble ikke kjøpt inn. Men det er kanskje noen annet med den store, mektige kulturministeren?

Ifølge reglene for Norsk Kulturråd, er det kun kvalitetsmessige kriterier som skal legges til grunn for hvilke bøker som skal kjøpes inn. Derfor kjøpes det inne en del bøker som støves ned på bibliotekene. «Boken om Gro» vil nok landets biblioteker gjerne ha. Så hvis de ikke får den gjennom innkjøpsordningen, kjøper de den nok via Biblioteksentralen. Eller har Frp tenkt å sende brev til alle landets biblioteker der de fraråder at boken blir å finne i hyllene?

Politikere gir intervjuer, holder taler, skriver artikler, twitrer, er på Facebook – og noen skriver altså bøker også. Alt handler om politikk. Da får diskusjonen gå på det. Innkjøpsordninger er et sidespor. Frp må gjerne kritisere boken sønder og sammen. Folk som er eksperter på formidling av kunnskap og holdinger til barn, bør si sitt. Kjør debatt – på hovedsporet, ikke sidesporet.  

Del på Twitter Del på Facebook
Proff
Søk etter:
Verktøy:
Utskrift
Tips en venn
Kommentarer til denne saken
Rapporter upassende innholdTilskuer, 19.01.2010 10:12

Unge frøken Jensen fornekter seg ikke. Hun som hevder hardnakket å være den fremste forsvarer av ytrings-, trykke- og pressefrihet og sikkert også andre friheter er også den første til å prøve å begrense andre enn seg og sines samme friheter. Å forsvare slike friheter betyr ikke å kun forsvare dem man er enig med, slik hun tydeligvis tror. En eller annen vis mann sa en gang at "jeg er dypt uenig med deg, men jeg skal forsvare din rett til å hevde hva du vil", eller noe sånt. Dette flotte prinsippet gjelder tydeligvis ikke for kjeftsmella Jensen, som igjen har bevist at hun overhodet ikke er til å stole på. (Selv om dette utspillet for meg ikke var uventet).

Rapporter upassende innholdStoro, 19.01.2010 10:21

Er noe undrene til Lerøs vurderinger her (selv om han prøver å ”redde” seg inn i innledningen).
En god måte å vurdere ting på, er å snu helt rundt på saken, se den fra en annen vinkel med andre aktører.
Lurer på om Lerøs vurderinger hadde vært de samme om det hadde vært en Frp minister i en borgelig regjering, som gjorde dette med en bok om Karl I Hagen.
Er det noen som er så naive at de tror Lerø ikke hadde vært kritisk til det?

Bukken og havre sekken er det noe som heter. Kulturminister og bokutgivelse mot bibliotek innkjøp? Er det noen sammenheng her? Er ikke kulturministeren ansvarlig for bibliotekene? Burde det ikke ringe en bjelle hos Lerø også, eller er redaktøren helt blind?
At det er et politisk dokument, burde det ikke være noen tvil om, selv ikke for redaktøren. Hadde det vært et historisk dokument om politiske ledere, for barn, hadde nok boken hatt et litt bredere innhold en LANDS MODEREN.
For ordens skyld, jeg stemmer over hode ikke Frp!

Rapporter upassende innholdBokleser, 19.01.2010 12:48

Til Storo: Poenget til Lerø er nettopp at Kulturministeren *ikke* har ansvaret for innkjøpsordningen. Hele konstruksjonen med Norsk kulturråd finnes nettopp for å sikre «armlengdes avstand» mellom politikken og kulturen. Slik at f.eks. politikere uavhengig av parti kan være, eller være kritisk til, utøvende kunstnere/musikere/forfattere.

Dersom innkjøpsordningen hadde vært underlagt Kulturdepartementet hadde Frp hatt et poeng. Men slik er det ikke, og det er derfor bommer Frp nå.

Rapporter upassende innholdBryn, 19.01.2010 12:52

Mest bekymringsfullt er det at en minister som burde bruke sin tid og sine krefter 100% på oppgaver og utfordringer knyttet til rollen som minister finner tid og krefter til å skrive en slik bok. (men bokken ble kanskje skrevet før hun ble minister)

Rapporter upassende innholdRoald Bentzen, 19.01.2010 13:07

Lerø er en sterk forsvarer av sosialismen. Det har han vist gang på gang i sine artikler, så denne vinklingen hans her er forventet.
Boken burde ikke vært skrevet /utgitt før Huitfeldt var ute av regjeringen.

Rapporter upassende innholdBrumle, 20.01.2010 08:13

Bryn's syn støttes. Problemet er ikke FrP, men at en minister tar seg tid til å skrive politisk propaganda for barn. Hun skulle hatt mer enn nok arbeidoppgaver i sin nåværende stilling, og skulle ikke behøve å spe på med oppgaver som dette.
Deretter mener jeg at det er et problem om det blir en praksis å dytte politikk inn i barnebøker. Gro gjorde mye som i beste fall er tvilsom politikk (sett i etterpåklokskapens lys naturlig nok), og at hun nå hylles i barnelitteratur er dermed en form for historieforfalskning.
Også er det jo interessant at Lerø nok en gang oppnevner seg til fanebærer for AP, og benytter en rimelig tvilsom sak til å rakke ned på FrP (igjen...).

Rapporter upassende innholdStoro, 20.01.2010 12:05


Kjære Bokleser!

Hvilket statsbudsjett ligger bibliotekene under?
Fra hvilket budsjett blir bøkene kjøpt inn?
Hvilket statsbudsjett får Norsk kulturråd sine penger fra? (hvem sine venner sitter i kulturrådet??)
Om det ikke er direkte bånd til kulturministeren, så er det i alle fall nærliggende å tro at det finnes andre koblinger.
Frp har nok et poeng selv om Lerø og andre (kanskje også du?) ønsker å sverte dem for alt og alle, berettiget eller ikke.
Poenget mitt var (om du ikke skjønte det) at Lerø hadde håndtert denne saken annerledes om det hadde vært en Frp statsråd som gjorde dette (skrev en slik bok)!

Rapporter upassende innholdTore, 20.01.2010 12:35

Til Brumle, først og fremst: Jeg er IKKE APer, har aldri vært det, og kommer sikkert aldri til å bli det....
Men du skyter langt over mål: Gro H B er vel en av de mest markante politiske skikkelser dette landet har sett de siste 40 åra. Hun er en av de personer som er kommet lengst i internasjonal politikk som leder av WHO, hun var en av historiens første kvinnelige statsministere uansett og først i Norge.
Enig i at det ser litt tvilsomt ut at en kulturminister skriver en bok om en partifelle og får den antatt av innkjøpsordningen, men velger å tro at det ikke er politisk motivert og at innkjøpsordningen er en politisk uavhengig ordning. Kan ikke huske å ha hørt noen gang tidligere at en politiker har kritisert IKO for enkeltbøker, men her kan jeg ta feil (gidder ikke å sjekke). Men da må jo selvsagt FrP kritisere fordi 1: De er mot biblioteker som gjør at ALLE kan skaffe seg litteratur, og at det ikke bare blir forbeholdt de som har råd til å kjøpe bøker, og 2: det er en mulighet til å kritisere både AP og kultur samtidig, noe som sikkert er praktisk.
Dette utsagnet fra Ib Thomsen, Hansen eller Siv Jensen, det spiller ikke noen rolle hvem av dem, er en fantastisk stor skivebom som bare kan komme fra den kanten.
Kultur er vel ikke FrPs beste side.........

Rapporter upassende innholdIngfrid Oddveig Tveit, 20.01.2010 12:36

Anniken Huitfeldts utgivelse kan neppe forklares på annen måte enn at hun ønsker å slå politisk mynt på sitt "forfatterskap". Konkurransen innad i Ap er stor og A. Huitfeldt er etter alt å dømme ikke spesielt populær, i hvert fall ikke blant velgere. Før øvrig trodde jeg at statsråder hadde for meget å gjøre til å skrive bøker mens de sitter i embetet. At Huitfeldt i det hele har utgitt denne boken sier ganske meget om prioriteringen av oppgaver. En statsråd, spesielt en med begrenset erfaring, burde ha mer enn tiden besatt til å skaffe seg innsikt i og utøve styring over det saksområde vedkommende er satt til å bestyre. Siv Jensen har gjort rett i å ta opp spørsmålet om hvorvidt denne type utgivelse skal komme inn under statens innkjøpsordning. Etter mitt syn burde hele innkjøpsordningen vært avviklet . Jeg har ellers bladd i boken i en bokhandel og inntrykket av et særdeles forenklet sprog avtegner seg ganske fort. Huitfeldt tror kanskje at barn ikke er egnet til å tilegne seg et nyansert sprog.

↓↓↓Flere av redaktørens meninger↓↓↓

Flere av redaktørens meninger:

12.03.2010 09:32

Kneblede akademikere

Lederne i akademia må flagge retten og plikten til å ytre seg og ikke vifte med innkallinger til personalsamtaler fordi om en fagperson har provosert andre ansatte med uttalelser eller innlegg i pressen, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
11.03.2010 09:32

Import framfor bedre lønn

Vil sykepleierne ha bedre lønn, må de droppe likelønnskjøret og heller bytte bort sentral styring mot økt lønn, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
10.03.2010 09:34

De rødgrønne på tuppa

Liv Signe Navarsete vil ha reprise på høstens biodieselbråk. Hvis de rødgrønne ikke klarer å løse denne saken internt denne gangen, har de rødgrønne alvorlige styringsproblemer, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
09.03.2010 09:34

Støtte til utvalgte

Pressestøtte bør de minst kommersielle mediene få. Ingen tror vel at politikerne vil ta fra Klassekampen for å gi til Dagbladet eller Nettavisen. Politikk og støtte handler ikke om rettferdighet, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
08.03.2010 09:28

Veldresserte kirkeledere

Det er merkelig at kirkelederne opptrer som redde lam framfor brølende løver når regjeringen sysler med planer om å gjøre Trondheim til landets kirkehovedstad, mot kirkeledelsens vilje. Før de lærer seg å lage bråk, blir de ikke frie, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
05.03.2010 09:22

En slagen Romøren

Bjørn Einar Romøren ville ikke fått en slik behandling om han hadde vært en ansatt. Da ville lederne blitt holdt ansvarlig. Romøren feilberegnet og endte opp som såret i kampen om makt i ski-Norge, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
04.03.2010 09:32

Sponheim i bøllemodus

– Direkte ufin og bøllete, sier kvinner som Lars Sponheim har omgitt seg med. De tåler nok Sponheims lederstil i en neddempet utgave som fylkesmann i Hordaland, hvis de først vil ha en som kan sette fylket på kartet skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
03.03.2010 09:29

Sjefer i konflikt

Jon Bolstad i Helse Førde er landets mest utskjelte leder for tiden, og ved Rettsmedisinsk institutt har direktør og ekspolitiker Olav Gunnar Ballo fått fagfolkene på nakken. Man kan kun overleve med en omstridt lederstil dersom en får udelt støtte fra sine overordnede, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
02.03.2010 09:26

Johnsen med øksa

Der røk momsfritaket for ebøker, det skal kuttes 1,3 milliarder i revidert og ikke en gang NSB er sikre på å få det som trengs for å løse problemene. I den rødgrønne leieren blir det blodig alvor når Sigbjørn Johnsen viser seg med øksa, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
01.03.2010 09:29

Jens freder hijab

SV og Frp får kjempe mot hijab med det de orker. Noe forbud mot hijab i skolen blir det ikke. Det har nå Jens Stoltenberg bestemt, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
25.02.2010 09:27

IA-avtale med tante Sofie-profil

Den nye tynne og bleke IA-avtalen er en dokumentasjon på Jens Stoltenbergs avmakt på arbeidslivspolitikkens område. Men noe mer tante Sofie i forhold til leger, arbeidsgivere og ansatte skader selvsagt ikke, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
24.02.2010 09:32

Velment svada om likelønn

Slaget om likelønnspott er tapt. Nå jubler tilhengerne over at LO vil ha likelønnsløft. Det er ikke en sjel i mot. Men hvem skal få mindre når noen kvinneyrker skal få mer?  Det er vel ikke alle mannfolkene i politiet?, spør redaktør Magne Lerø.

Les mer
23.02.2010 09:32

Mer følelser for klima

Det er dessverre slik at folk begynner å gå lei alle tall og fakta i klimarapportene. Politikerne må bestemme seg for hva de vil ha gjennomført og starte en «tal til hjertene»-kampanje, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
22.02.2010 09:28

Northugs mediesjokk

Når Petter Northug ikke leverer i forhold til medienes tidsplan, kalles det dårlig oppførsel. Men vi vet jo at det ikke er lurt å snakke på direkten når en er sterkt emosjonelt trukket opp. Det kan bli riktig ille, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
18.02.2010 09:24

Bondeopprør og småpartispenninger

Vanligvis ønsker ikke partiledelsen bråk i egne rekker. Det kan være en fordel for Liv Signe Navarsete at Per Olav Lundteigen og bondeflokken hans snakker om et skikkelig opprør, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
17.02.2010 09:29

Dagens observasjoner på DagensLedelse.no

Magne Lerø blogger i dag om:

16.02.2010 09:18

Røykehysteri og formynderi

Røykerne bør ikke kjeppjages og gjøres til landets helsemessige verstinger. Men vi bør lage systemer og ordninger der fellesskapet ikke uhemmet belastes for menneskers gale valg ut fra et helsemessig perspektiv.  Det må koste mer å påføre seg helseskader, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
15.02.2010 09:29

Likelønn på sidespor

I årets lønnsoppgjør sier politikerne at menn og kvinners ulike valg skal utjevnes ved at menn godtar at kvinner får mest. En kunne ikke valgt et dårligere tidspunkt for å demonstrere at det umulige er mulig, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer
Søk på ukeavisenledelse.no:
no flash...
Redaktørens mening
12.03.2010 09:32

Kneblede akademikere

Lederne i akademia må flagge retten og plikten til å ytre seg og ikke vifte med innkallinger til personalsamtaler fordi om en fagperson har provosert andre ansatte med uttalelser eller innlegg i pressen, skriver redaktør Magne Lerø.

Les mer

»
Import framfor bedre lønn (11.03.2010 09:32)
»
De rødgrønne på tuppa (10.03.2010 09:34)

Siste fra UkeavisenLedelse.no

Mest lest i dag

Mest tipset

Blogg: Jobb og karriere

tim-rosenkilde-lite.jpg
Tim Rosenkilde:
05.02.2010 13:43

Blogg: Ledelse

gunnar-krogh-tonning-ny-lite.jpg
Gunnar Krogh-Tonning:
10.02.2010 09:30
bjorn-arild-wisth-lite-bilde.jpg
Bjørn Arild Wisth:
10.03.2010 09:25

Blogg: Etter- og videreutdanning

ingrid-telebond-lite.jpg
Ingrid Telebond:
23.02.2010 14:24

Blogg: Salg

rue-halling-nils-lite.jpg
Nils Rue Halling:
02.03.2010 08:56

© Ukeavisen Ledelse, Ad Fontes Medier AS 2009 – ISSN 1891-2028

TELEFON Redaksjon: 22 31 02 10 – Abonnementsservice: 22 31 03 40